ghermez

5 نوع علامت تابلو ایمنی و معانی آن ها

5 نوع علامت تابلو ایمنی و بهداشتی وجود دارد که هرکدام معانی مختلفی دارند. این تابلوها پیام خود را از طریق شکل و رنگ ارسال می کنند. هنگامی که با مفاهیم رنگ ها و اشکال آشنا شوید، می توانید به سرعت معنای دقیق علامت را درک کنید. تابلوهای ایمنی و بهداشتی همه جا هستند. در محل کار، در ساختمان های عمومی، در سایت های ساختمانی، در دفاتر، در انبارها، در بیمارستان ها، در انواع تنظیمات و…. .

ما روزانه علائم تابلو ایمنی و بهداشتی متعددی را می بینیم. در محیط بیرون به اطراف خود نگاه کنید، آیا می توانید علائم بهداشتی و ایمنی را ببینید؟ به یک علامت ممنوعیت یا یک علامت هشدار فکر کنید، آیا می توانید شکل و رنگ آن را به خاطر بسپارید؟ اگر هنوز نمی دانید هر یک از انواع علائم ایمنی و بهداشتی به چه معناست، نگران نباشید. در پایان این مقاله، شما قادر خواهید بود هر نوع علامت ایمنی و بهداشت را درک کنید.

5 مفهوم کلی در تابلو ایمنی وجود دارد که هریک دارای معنا جداگانه است

5 مفهوم کلی در تابلو ایمنی وجود دارد که هریک دارای معنا جداگانه است

 

انواع علائم بهداشتی و تابلو ایمنی

5 علامت بهداشتی و تابلو ایمنی وجود دارد که هر کدام دارای معانی مختلفی هستند. این 5 نوع علائم بهداشتی و ایمنی عبارتند از:

_ علائم ممنوعیت ها

_ علائم اجباری

_ علائم هشدار دهنده

_ علائم وضعیت ایمن

_ علائم تجهیزات آتش نشانی

هر یک از این علائم بهداشتی و ایمنی متفاوت به نظر می رسند. این تابلوها  می توانند از طریق ترکیب شکل و رنگ، پیام خود را به صورت یک تصویر یا نماد منتقل کنند.

 

علائم ممنوعیت ها

معنا و مفهوم علائم ممنوعیت ها در تابلو ایمنی این است که به شما بگوید کاری را انجام ندهید. این تابلوها یک علامت خطر هستند که به شما بگویند ادامه کار در چنین شرایطی ایمن نیست. اما چه رنگی باعث می شود به خطر فکر کنید؟ البته که رنگ قرمز! این نشانه ها دارای یک دایره قرمز رنگ هستند که یک خط مورب قرمز از آن عبور می کند. پیکتوگرام مشکی روی زمینه سفید است. یک راه آسان برای به خاطر سپردن شکل علائم ممنوعیت این است که دایره ای است و معنا و مفهوم توقف در انجام کاری را دارد. علائمی همچون ورود ممنوع، سیگار کشیدن ممنوع، بوق زدن ممنوع، پارک ممنوع و… از این قبیل از علائم هستند.

ویژگی تابلو ایمنی ممنوعیت ها:

  • به رنگ: قرمز
  • شکل: دایره

به معنی: نکن، هرگز، متوقف شو، نه

پیام ممنوعیت در تابلوهای ایمنی با رنگ قرمز به شکل دایره بیان می شود

پیام ممنوعیت در تابلوهای ایمنی با رنگ قرمز به شکل دایره بیان می شود

 

علائم اجباری

علائم اجباری به معنا و مفهوم انجام دادن کاری اجباری از سوی شما می باشد. این تابلو ایمنی دقیقا مخالف علائم ممنوعیت است. پیکتوگرام سفید روی زمینه آبی است و دایره معمولاً حاشیه سفید دارد. بر خلاف تابلوهای ممنوعیت مبنی بر دور شدن از انجام کاری، در علائم اجباری شما به اطاعت کردن نسبت به کاری امر می شوید. به عبارتی این کاری است که باید انجام دهید و از آن ها اطاعت کنید. مفاهیمی همچون ماسک بزنید، از محافظ گوش استفاده شود، درب آتش نشانی را بسته نگه دارید، تمیز نگه داشتن، فقط عابرین پیاده …. از این قبیل علائم هستند.

ویژگی تابلو ایمنی اجباری:

  • به رنگ: آبی
  • شکل: دایره

به معنی: این کار را انجام دهید، باید اطاعت کنید.

علائم اجباری در تابلو ایمنی به مفهوم اطاعت از دستور است

علائم اجباری در تابلو ایمنی به مفهوم اطاعت از دستور است

 

علائم هشدار دهنده

وجود تابلو ایمنی علائم هشدار دهنده برای این است تا به شما خطرات را هشدار دهند. برخلاف دو علامت قبلی، آن ها به شما نمی گویند کاری را انجام ندهید یا کاری را انجام دهید. آن ها صرفاً قصد دارند شما را از یک خطر آگاه کنند تا بتوانید از خود محافظت کنید. این علائم مثلثی شکل هستند. پیکتوگرام روی زمینه زرد مشکی است و مثلث دارای حاشیه سیاه است. مثال های این علائم عبارتند از اخطار آب گرم، خطر 440 ولت، توجه به پله، سقف شکننده، هشدار لغزندگی کف

ویژگی علامت تابلو ایمنی هشدار دهنده:

  • به رنگ: زرد
  • شکل: مثلث
  • به معنی: هشدار، مراقب باشید، آگاه باشید
تابلوهای ایمنی هشداری به رنگ زرد و به شکل مثلث هستند

تابلوهای ایمنی هشداری به رنگ زرد و به شکل مثلث هستند

 

علائم وضعیت ایمن

علائم تابلو ایمنی شرایط ایمن شما را راهنمایی می کند تا خود را به محل ایمن برسانید و چه رنگی بهتر از سبز نشان دهنده ایمنی است؟ درست است، این تابلوها سبز هستند. این نشانه ها به صورت مستطیل یا مربع تهیه می شوند. پیکتوگرام روی زمینه سبز سفید است و اغلب دارای حاشیه سفید می باشد. مثال های این تابلوها عبارتند از خروجی آتش سوزی، فشار دهید تا باز شود، محل نصب، جعبه کمک های اولیه، قطع اضطراری و….

ویژگی تابلو ایمنی وضعیت امن:

  • به رنگ: سبز
  • شکل: مستطیل

به معنی: دنبال کردن، نشان دادن مسیر راه، راه فرار، کمک های اولیه

وضعیت ایمنی مخاطبین را تا رسیدن به محل ایمن راهنمایی می کنند

وضعیت ایمنی مخاطبین را تا رسیدن به محل ایمن راهنمایی می کنند

 

علائم تجهیزات آتش نشانی

تابلو ایمنی تجهیزات آتش نشانی به شما نشان می دهد که تجهیزات آتش نشانی کجا هستند. چه رنگی را برای آتش در نظر می گیریم؟ قرمز. اما ما قبلا از رنگ قرمز با علامت ممنوعیت استفاده کردیم. خب تابلوهای تجهیزات آتش نشانی هم قرمز هستند اما شکل دیگری دارند. این علائم مربع یا مستطیل شکل هستند. پیکتوگرام روی زمینه قرمز رنگ سفید است و اغلب دارای حاشیه سفید می باشد. مثال هایی همچون محل کپسول آتش نشانی، نقطه تماس اعلام حریق، پانل کنترل اعلام حریق، شیر قطع گاز، فقط برای استفاده در زمان آتش سوزی و…. از این قبیل علائم هستند.

ویژگی علامت ایمنی تجهیزات آتش نشانی:

  • به رنگ: قرمز
  • شکل: مربع

به معنی: محل تجهیزات آتش نشانی، کپسول آتش نشانی، اعلام حریق

با توضیحاتی که بیان شد اکنون باید بدانید که دیدن هریک از علائم ایمنی و بهداشتی به چه معناست. این طبقه بندی اهمیت تابلوهای ایمنی را نشان می دهد که چگونه با اصول رنگ و طراحی، مفاهیم هشداری خود را منتقل می کنند. شما می توانید با استفاده از مفاهیم ثابت رنگ و شکل تابلو ایمنی، پیام های هشدار، تشویق، راهنمایی و ممنوعیت جدیدی را تعریف نمایید. اگر به مشاوره در مورد الزامات علائم ایمنی مناسب برای محل کار خود نیاز دارید، همین امروز با ما تماس بگیرید.

 

محصولات مرتبط:

مطالب مرتبط:

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست