کارتریج ماسک شیمیایی و نکات مورد توجه آن

کارتریج ماسک شیمیایی و نکات مورد توجه آن

 

فیلترها و کارتریج ها، دستگاه تنفس را در برابر طیف وسیعی از ذرات و مواد خطرناک از جمله گرد و غبار، بخار، گازها و کپک محافظت می ‌کنند. یک کارتریج ماسک شیمیایی با بالاترین کیفیت ساخته می شود و تمام استانداردهای قابل اجرا OSHA را برآورده می‌ کند، اما در عین حال، هر کدام از انواع آن کاربرد خاص و محدوده حفاظتی جداگانه ای دارند. به عنوان مثال، کارتریج بخار آلی 3M 6001 برای طیف گسترده ای از بخارات آلی مورد تایید NIOSH است.

ماسک شیمیایی کارتریج دار

ماسک شیمیایی کارتریج دار

 

تفاوت فیلترهای تنفسی چیست؟

همه ماسک های تنفسی برای محافظت از صورت در برابر ذرات و بخارات موجود در هوا طراحی شده اند. ماسک ‌های تنفسی در سبک ‌های پوشش نیم صورت به طور یکبار مصرف (با فیلتر و بدون فیلتر) و سبک‌ های چندبار مصرف عرضه می‌ شوند. فیلتر و کارتریج ماسک شیمیایی نیز خود توسط NIOSH، بر اساس نوع حفاظتی که ارائه می ‌کنند و شرایط عملکرد بهینه رتبه ‌بندی می‌ شوند. کارتریج های تنفسی دارای نوعی محافظت متفاوت هستند. در حالیکه که فیلترها از بسیاری از گرد و غبار، الیاف، دود یا مه محافظت می کنند، کارتریج ها این محافظت را در برابر گازها و بخارات مختلف ایجاد می کنند. اگر محل کار شما حاوی ترکیبی از این مواد خطرناک است، استفاده از فیلتر ترکیبی و کارتریج ضروری است.

کارتریج ماسک شیمیایی از چه چیزی ساخته شده است

کارتریج ماسک شیمیایی با کربن فعال یا اکسید زغال چوب، پر شده است. این کارتریج ها معمولاً از ذغال سنگ یا منابع مبتنی بر کربن تجدید پذیر ساخته می شود و در واقع به موادی که می توانند بوهای آلی را جذب کنند، تبدیل می شوند. سموم یا بوهایی که از کارتریج عبور می‌ کنند به حفرات کربن وارد می شوند و در آن گیر می‌ کنند، در نتیجه به داخل ماسک و دهان، بینی، گلو یا ریه ‌های شما منتقل نمی ‌شوند.

مواد تشکیل دهنده کارتریج ماسک

مواد تشکیل دهنده کارتریج ماسک

هر چند وقت یکبار باید فیلترهای تنفسی را عوض کنید؟

زمانی که تنفس با کارتریج ماسک برای شما مشکل شود، وقت آن رسیده است که کارتریج ماسک شیمیایی خود را تعویض کنید.

پیشنهاد این است که یک برنامه تعویض بر اساس استانداردهای OSHA یا محاسبات و زمان‌ بندی ‌های رایج ایجاد کنید. زمانی که کارتریج ها حس بوییدن یا چشیدن بخارات همچون حلال ها را در شما ایجاد کنند، بدین معنی است که باید تعویض شوند، چراکه محتویات کارتریج تمام شده است. شما باید در صورت بوییدن یا چشیدن مزه مواد شیمیایی یا حتی احساس سوزش ناشی از آنها، فوراً منطقه آلوده را ترک و بلافاصله کارتریج ماسک شیمیایی خود را تعویض کنید و در نهایت قبل از بازگشت به محل کار، از غیر قابل نفوذ بودن ماسک خود اطمینان حاصل کنید.

بسیاری از فیلترها و کارتریج ‌های آن‌ ها می‌ توانند در بیش از یک مدل ماسک تنفسی قرار بگیرند که البته انعطاف ‌پذیری و راحتی بیشتری را در کوتاه‌ مدت فراهم می ‌کند. به عنوان مثال، فیلترها و کارتریج ماسک شیمیایی 3M متناسب با ماسک تنفسی 3M 6000 و ماسک تنفسی 3M 7500، برای هر دو نوع ماسک تنفسی تمام صورت و نیم صورت نیز مناسب هستند.

 

آیا واقعاً به برنامه حفاظت تنفسی نیاز است

اگر میخواهید برای گروهی از کارگران خود که مخازن اکسیژن را حمل می کنند و انبوهی از صورت ‌حساب ‌های پزشکی، جریمه ‌ها و پرونده ‌های قضایی را روی میز شما قرار می دهند، کاری انجام دهید، الزامات و محدودیت ‌های مجاز NIOSH را رعایت کنید. استانداردهای NIOSH می‌گوید اگر کارکنان شما باید در محیط‌ هایی کار کنند که شامل مواردی همچون اکسیژن ناکافی، گرد و غبارهای مضر، مه ها، دود، گازها، بخارات، اسپری ها، سیلیس و… است، باید ماسک تنفسی تهیه کنید.

کارتریج ماسک شیمیایی آخرین خط دفاع است. کارفرمایان باید تمام تلاش خود را برای اعمال کنترل های مهندسی یا جایگزینی مواد سمی با مواد ایمن تر انجام دهند. اگر نمی توانید خطرات را از بین ببرید، پس ماسک ها و کارتریج های ماسک تنفسی را به درستی انتخاب کنید و در اختیار کارگران قرار دهید. کارگران به آموزش منظم، ارزیابی های پزشکی و اعمال دستورالعمل های استفاده، نگهداری و تعمیر و تمیز کردن ابزار نیاز دارند.

 

انواع کارتریج

نحوه عملکرد کارتریج ماسک تنفسی

هنگام استنشاق، هوا از طریق یک ورودی بر روی کارتریج ماسک شیمیایی وارد می شود و بدین ترتیب، هرگونه مواد خطرناک را از هوای اطراف شما پاک کند.

بسته به نوع آلاینده، ماده خطرناک را می توان از طریق فیلتراسیون ذرات، عمل جذب شیمیایی یا واکنش شیمیایی در جهت خنثی کردن یک ماده شیمیایی، حذف کرد. امروزه دانشمندان و کارشناسان، فیلترها و کارتریج ‌هایی ساخته اند که از دستگاه تنفسی، در برابر آلاینده‌ های خاص محافظت می‌ کند.

 

نکاتی که در بررسی و استفاده از کارتریج ها باید بدانید

  • کارتریج ماسک شیمیایی را برای بررسی جدا کنید.

این مرحله را قبل از اینکه فیلتر را دور بریزید، انجام دهید. کارتریج ها را نمی توان تمیز کرد، اما در صورت لزوم می توان آنها را دوباره استفاده یا جایگزین کرد.

  • با حلال ها را تمیز نکنید.

از یک شوینده ملایم با کمی ضدعفونی کننده و آب گرم استفاده کنید. آن را بشویید و در هوا خشک کنید. ماسک ها نیز نیاز به تمیز کردن دارند. شما می توانید از دستمال مرطوب یکبار مصرف برای این کار استفاده کنید. فقط مطمئن شوید که آنها حاوی الکل نیستند.

  • دور از گرد و غبار، نور خورشید، گرما، سرمای شدید، رطوبت، مواد شیمیایی یا دود اگزوز نگهداری کنید.

وقتی از ماسک تنفسی استفاده نمی کنید، کارتریج ماسک شیمیایی را خارج و در یک کیسه در بسته نگهداری کنید. کارتریج ها را نمی توان بی توجه در جعبه ابزار یا کابین یک کامیون انداخت. آنها باید همیشه تمیز و خشک نگه داشته شوند. بدین ترتیب، عمر کارتریج را با دور نگه داشتن آن از مناطق آلوده افزایش دهید.

  • تعیین برنامه تعویض

کارتریج های خود را مطابق دستورالعمل سازنده تعوض کنید. بر اساس آلاینده هایی که با آن ها کار می کنید، همچون غلظت، دفعات و طول مدت استفاده، دما و رطوبت محل کار و هر گونه مواد شیمیایی که می تواند در طول عمر کارتریج اختلال ایجاد کند، برنامه ای تنظیم کنید.

  • بازرسی، ثبت و آزمایش

مهم است که تجهیزات و کارتریج ماسک شیمیایی خود را بازرسی کنید و مطمئن شوید که همه چیز در شرایط مطلوب قرار دارد و آسیبی ندیده است.

برخی از مواردی که باید بررسی شوند عبارتند از قطعه ای که بر روی صورت قرار می گیرد، تسمه های سر، سوپاپ ها، کارتریج ها، دیافراگم شیلنگ ها، باتری ها، شیلنگ های هوای و امکان اتصال سریع و …. .

 

مراقب از کارتریج ماسک در محیط خشک

محصولات مرتبط:

ماسک تنفسی و یا ماسک ایمنی

کارتریج ضد ذره و باکتریها P3 SIBOL

مقالات مرتبط :

چگونه از میان انواع مختلف ماسک ایمنی ، ماسک مناسب را انتخاب کنیم ؟

دستگاه کمپرسور تنفسی و مکانیزم و راه اندازی انداز آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست