بهترین راه برای خط کشی خطوط جاده، پارکینگ ها و موارد دیگر

بهترین راه برای خط کشی خطوط جاده، پارکینگ ها و موارد دیگر

طریقه خط کشی خطوط جاده یکسان نیست. خط کشی خطوط ترافیکی با خط کشی خطوط عابر پیاده یا خطوطی که در باند فرودگاه رایج هستند، متفاوت است. در کشورهای مختلف، خط کشی سطح جاده به روش های مختلف دسته بندی و مشخص می شود. با این حال، در هر کشوری، خط کشی صحیح و علامت‌ گذاری ‌درست، به منظور راهنمای مسیر رانندگی رانندگان و عابران پیاده بسیار مهم است. به همین دلیل است که یک وسیله خط کشی خوب می تواند انواع خطوط در تمام کشورها با انواع قوانین جاده ای را پوشش دهد.

تفنگ خط کشی خطوط جاده

تفنگ خط کشی خطوط جاده

 

خط کشی خطوط جاده استاندارد

هر کشوری قوانین و عادات خاص خود را دارد، بنابراین چیزی به نام «خط استاندارد» وجود ندارد. در خط کشی خطوط جاده می توانیم «خط استاندارد» را به عنوان یک خط تک رنگ با عرض 100 تا 150 میلی متر تعریف کنیم. یک خط ثابت اغلب به عنوان خط کشی طولی در امتداد جهت مورد نظر، برای نشان دادن موقعیت مناسب راننده در جاده استفاده می شود. در این خطوط، رنگ های غالب استفاده شده سفید و زرد است. این خطوط برای خط کشی محوطه های خصوصی همچون محدوده فضای پارکینگ شخصی در فضای عمومی نیز استفاده می شود. هر مدل خط کش عمومی با کمک یک تفنگ اسپری، قادر به تولید این خطوط استاندارد جاده ای است.

 

خطوط عریض

در خط کشی خطوط جاده، خطوط عریض به خطوطی به عرض 40 تا 50 سانتی متر گفته می شود. این نوع خطوط، برای موارد مختلفی همچون خطوط ایست و گذرگاه عابر پیاده استفاده می شود. در این شرایط، عرض پاشش یک تفنگ اسپری برای ایجاد این خطوط عریض کافی نیست. خطوط عریض تا 60 سانتی ‌متر را می‌ توان با خط‌ کشی که دو تفنگ اسپری را ترکیب می ‌کند رسم کرد. دو تفنگ باید در فاصله ای در کنار یکدیگر قرار گیرند که امکان همپوشانی جزئی بین دو اسپری جداگانه را فراهم کند تا بدین ترتیب، یک خط پهن همگن ایجاد شود. موقعیت خوب تفنگ ها برای کیفیت خط، بسیار مهم است. در باند فرودگاه اغلب خطوطی به عرض 90 سانتی متر می بینید. برای خط کشی مواردی مانند این باید سه تفنگ اسپری را ترکیب کنید.

دستگاه خط کشی دو تفنگه

دستگاه خط کشی دو تفنگه

خطوط منقطع

نوع دیگری از خط کشی خطوط جاده، خطوط منقطع هستند. خطوط منقطع مجموعه ای از خطوط کوتاه پی در پی است که در یک راستا ادامه می یابد. طول، عرض، رنگ و فاصله بین بخش های قطع شده می تواند از کشوری به کشور دیگر و از هدفی به مقصد دیگر متفاوت باشد. در تقاطع ها و بزرگراه ها از خطوط منقطع برای کاربردهای مختلف استفاده می شود:

خطوط ترافیک: جریان ترافیک را از هم جدا می کند و به رانندگان کمک می کند تا مستقیم حرکت کنند. در اکثر کشورها رنگ سفید غالب است.

خط مرکزی جاده: جریان های مخالف ترافیک در مسیر دو طرفه را جدا می کند. البته عبور و مرور در صورتی مجاز است که وضعیت ترافیکی اجازه دهد.

خطوط دوچرخه سواری: مرز یک مسیر دوچرخه سواری را مشخص کنید.

وجود یک ماشین خط کشی خطوط جاده با کمک تفنگ های خودکار، ترسیم خطوط منقطع را با دقت بالا میسر می کند. این ماشین ها می توانند خطوط منقطع را به طور خودکار و با فشار یک دکمه ترسیم کنند. تفنگ ها بسته به تنظیمات قابل برنامه ریزی برای تعیین طول بخش ها و فضای بین دو خط، به طور خودکار عمل می کنند و متوقف می شوند. یک حالت نیمه خودکار هم وجود دارد که کار با آن راحت است؛ پاره خط به طور خودکار ترسیم می شود، اما شما نقطه شروع هر پاره خط را تعیین می کنید.

خط کشی منقطع دستیخط کشی منقطع دستی

خطوط دوتایی

خطوط دوتایی اغلب برای خط کشی خطوط جاده استفاده می شود. این خط ها در مرکز جاده قرار می گیرند و جریان ترافیک را از هم جدا می کنند. این خطوط بسته به نوع آنها، نشان دهنده این هستند که آیا عبور از یک یا هر دو طرف مجاز است یا خیر. گاهی اوقات از یک خط دوتایی به عنوان خط توقف نیز استفاده می شود.

خطوط دوگانه در انواع مختلفی وجود دارد:

_ دو خط پیوسته

_ ترکیب یک خط پیوسته با یک خط منقطع

_ تبدیل یک خط پیوسته به یک خط منقطع همراه با یک خط منقطع در حال تبدیل به یک خط پیوسته

_ یک خط زیپ (مورد استفاده در فرودگاه ها)

خط کشی خطوط جاده دوتایی تنها با یک تفنگ با دو بار رفتن و آمدن در یک منطقه امکان پذیر است، اما ناکارآمد است. یک راه هوشمندتر و سریعتر استفاده از خط کش با دو تفنگ است. و اگر واقعاً می خواهید کار را سریع، دقیق و راحت انجام دهید، بهتر است ماشینی با دو تفنگ خودکار انتخاب کنید. به این ترتیب می توانید هر نوع خط دوتایی را که می خواهید با فشار یک دکمه بکشید.

دستگاه خط کشی دو خطیدستگاه خط کشی دو خطی

خطوط دو رنگ

خط دو رنگ اغلب در بزرگراه ها دیده نمی شود، اما در موقعیت های خاص کاربرد دارد. در برخی از کشورها، خط کشی خطوط جاده اولیه (در صورت انجام کارهای جاده ای) با خطوط زرد مشخص می شود، اما به مرور که خطوط اولیه ترافیکی به علامت ‌های دائمی سفید تبدیل می ‌شوند، خطوط به صورت دو رنگ در می آید. همچنین خطوط دو رنگ در فرودگاه هایی استفاده می شود که تضاد خطوط سفید روی سطح بتن خاکستری روشن به اندازه کافی واضح نیست. البته با پاشیدن رنگ سیاه در مجاورت خطوط سفید نیز می توان تضاد مشخصی ایجاد کرد. شما می توانید خطوط دو رنگ را با استفاده از ماشین علامت گذاری یک تفنگه بکشید. اما اگر نمی خواهید زمان را برای انتظار خشک شدن رنگ از دست بدهید، ماشین دو تفنگه گزینه بهتری است. هر تفنگ برای پاشش یک خط با رنگ متفاوت استفاده خواهد شد.

 

خطوط مورب

مناطق غیر جاده ای اغلب با خطوط موازی خط کشی می شوند. آنها را می توان به عنوان خطوط مستقیمی که در یک الگوی خاص اعمال می شوند، در نظر گرفت. این نوع علامت گذاری ها به طور مرتب به صورت دستی انجام می شود. معمولا زمان زیادی صرف محاسبه و اعمال خطوط می شود. اما می توان با تنظیم نوک اسپری ماشین خط کشی خطوط جاده در یک زاویه مشخص، این کار را بسیار آسان نمود. برخی از ماشین های پیشرفته، دارای عملکرد طرح بندی خودکار هستند که به راحتی زمان طرح بندی را برای ایجاد خطوط افقی به نصف کاهش می دهد.

ترسیم خطوط مورب با دستگاه خط کشی جادهترسیم خطوط مورب با دستگاه خط کشی جاده

 

 

محصولات مرتبط:

 مطالب مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست