چرا HSE مهم است؟

آشنایی با ایمنی بهداشت و محیط زیست

چرا ایمنی بهداشت و محیط زیست مهم است؟

HSE حروف اول کلمات Health، Safety و Environment و به معنای سلامت، ایمنی و محیط زیست است. در این مقاله به موضوع آشنایی با ایمنی بهداشت و محیط زیست یا همان HSE می‌پردازیم.

سه اصل بهداشت، ایمنی و محیط زیست؛ اصول اساسی بهداشت حرفه‌ای هستند که هدف آن حفظ و بالا بردن سلامت کارگران و تامین ایمنی جامعه است.

آشنایی با ایمنی بهداشت و محیط زیست(HSE)

بهداشت، ایمنی و محیط زیست به طور کلی دو هدف را دنبال می‌کند:

  • جلوگیری از تمام حوادثی که می‌تواند ناشی از شرایط غیر عادی کار باشد
  • کاهش عوارض جانبی ناشی از شرایط عادی کبهداشت حرفه‌ای یک کار پزشکی نیست، هرچند شامل مسائل پزشکی نیز می‌شود. بهداشت حرفه‌ای یا مدیریت بهداشت شغلی در مورد متوقف کردن مواردی است که در محل کار سلامت افراد را به خطر می‌اندازد. همه مشاغل تا حدی با به خطر افتادن سلامت درگیر هستند؛ مثلا در معرض مواد سمی و پرخطر قرار گرفتن، نامساعد بودن شرایط محیطی محل کار مثل گرد و غبار زیاد، شیفت شب و وضعیت بد بدن. همه این‌ها تنها مواردی هستند که به طور بالقوه برای سلامتی فرد خطرناک هستند. برخی از مواردی که سلامت فرد را به خطر می‌اندازند بیش از سایر موارد خطرناک هستند، اما همه خطرات احتمالی باید بررسی و اولویت بندی شده و در صورت رفع نشدن کنترل شوند.

آشنایی با ایمنی بهداشت و محیط زیست(HSE) و رعایت بهداشت حرفه‌ای نه تنها یک کار اخلاقی و رعایت قانون است بلکه از بروز خسارات جبران ناپذیر نیز جلوگیری می‌کند. همچنین با استفاده از تجهیزات حفاظت فردی میتوان این خسارات را تا حد زیادی کمرنگ تر کرد

بهداشت حرفه ای چه تفاوتی با ایمنی شغلی دارد؟

هم بهداشت حرفه‌ای و هم ایمنی شغلی مربوط به مسائل محیط کار هستند و گاهی ممکن است هم‌پوشانی داشته باشند. مثلا یک واقعه صنعتی ممکن است هم بر ایمنی افراد و هم بر سلامت آن‌ها تاثیر منفی داشته باشد. اما اگر بخواهیم با یک تعریف ساده این دو اصطلاح را از یکدیگر جداکنیم باید بگوییم که بهداشت حرفه‌ای مربوط به پیشگیری از خطرات ذهنی و جسمی طولانی مدتی است که می‌تواند منجر به آسیب یا بیماری در افراد شود، در حالی که ایمنی شغلی مربوط به پیشگیری و جلوگیری از عواملی است که می‌توانند نتایج فوری مثل بریدگی، سوختگی، شکستگی و یا حتی خسارات مالی شوند.

آشنایی با ایمنی بهداشت و محیط زیست(HSE)

ماموریت اصلی بهداشت حرفه‌ای
ماموریت اصلی مدیریت بهداشت حرفه‌ای این است که به کارمندان کمک شود تا استرس خود را کنترل کرده و سلامتی مطلوب خود را حفظ کنند و به یک محل کار امن مراجعه کنند تا در کاری که انجام می‌دهند متمرکز و سازنده باشند.

برخی از اصطلاحات مربوط به بهداشت حرفه‌ای

برای آشنایی با ایمنی بهداشت و محیط زیست(HSE) و توجه ویژه به بهداشت حرفه‌ای بهتر است با برخی از اصطلاحات مربوط به این حوزه آشنا باشیم.

استرس
بهزیستی یا تندرستی در این زمینه مربوط به تجربه محل کار شخص و تاثیری است که این امر بر زندگی وی به طور کلی دارد. این مسئله بسیار فراتر از تعادل بین کار و زندگی است، برقرای تعادل بین کار و زندگی شخصی راه حلی آسان دارد و ان مدیریت هر چه بهتر زمان است. موضوع اصلی افزایش فشار روانی و فرسودگی شغلی است که برخی از مسائل جزئی نیز ممکن است به این مشکلات دامن بزنند.

برخی از شرکت‌ها پس از اتمام ساعت کاری از طریق ایمیل این فشار را به کارمندان اعمال می‌کنند. آنچه که مسلم است با محو شدن مرز‌های بین زندگی خصوصی و حرفه‌ای و عدم مدیریت درست زمان، میزان فشار روانی و فرسودگی شغلی به طرز قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

اتصال به اینترنت برای مشاغل در صورت عدم مدیریت زمان، تنها یکی از مواردی است که می‌تواند به سلامتی افراد آسیب برساند. استرس در محیط کار می‌تواند در اثر عوامل مختلفی ایجاد شود، از جمله رفتارهای نامناسب، رکود شغلی، کار زیاد و امنیت شغلی نامشخص، بدون شک عوامل استرس‌زای دیگری نیز وجود دارند که باید کنترل شوند. آشنایی با ایمنی بهداشت و محیط زیست(HSE) در شناسایی و کنترل عوامل استرس‌زای موجود در محیط کار تاثیر زیادی دارد.


آشنایی با ایمنی بهداشت و محیط زیست(HSE)

منحنی عملکرد انسان نشان می‌دهد که، کار زیاد و مداوم، بدون استراحت کافی باعث خستگی و پس از آن سبب بروز بیماری می‌شود.این موضوع برای شرکت‌ها خوب نیست زیرا ممکن است بیشتر کارمندان آن‌ها در سرکار حاضر باشند اما حضورشان متمرکز و مولد نباشد. اغلب شرکت‌ها حاضر نیستند برای حفظ سلامت پرسنل هزینه کنند در حالیکه باید همان هزینه را برای  حقوق کارمندانی که میزان بهره‌وریشان کاهش یافته است بپردازند علاوه بر این هزینه‌های غیر مستقیم مرتبط با زمان‌های از دست رفته، غیبت، خستگی، استعفا، استخدام و آموزش مجدد نیز به هزینه‌های قبلی اضافه می‌شود.

از طرف دیگر آن دسته از شرکت‌ها و کارفرمایانی که استرس شدید و فرسودگی شغلی را با موفقیت کاهش می‌دهند از نیروی کار خود به شکل مفید بهره می‌برند و این قطعا به سود آن‌ها است.

فروشگاه اینترنتی تجهیز محیط ارایه دهنده با کیفیت ترین تجهیزات حفاظت فردی

مزایای HSE

آشنایی با ایمنی بهداشت و محیط زیست(HSE) و به کارگیری آن‌ها، مجموعه‌ای از مزایا را برای افراد، مشاغل و سازمان‌ها فراهم می‌کند که در ادامه به این مزایا اشاره می‌کنیم.

  • افزایش بازده مالی و صرفه‌جویی در هزینه‌ها

با رعایت قوانین HSE می‌توان در برخی‌ هزینه‌ها صرفه‌جویی کرد مثل هزینه‌های درمانی، هزینه‌های جبران خسارت کارگران و هزینه‌های پرداخت جریمه‌های مربوط به تخلفات.

  • کاهش بیماری‌ها، آسیب و تلفات

توجه به بهداشت حرفه‌ای، باعث کاهش میزان تلفات و آسیب‌های شغلی می‌شود که به طرز قابل توجهی در کاهش هزینه‌ها تاثیر گذار است.

  • بهبود بهره‌وری و روحیه کارکنان

افزایش روحیه کارکنان به صورت غیر مستقیم در کاهش هزینه‌های سازمان‌ها تاثیرگذار خواهد بود. علاوه بر انگیزه‌های مالی باید به حفظ ارزش انسانی نیز توجه شود. نیروی انسانی همان چیزی است که تمامی فعالیت‌های سازمان‌ها را هدایت می‌کند. وضعیت سلامت کارکنان تاثیر مستقیمی بر رفتار و عملکرد آن‌ها در محیط کار دارد. یک محیط کار سالم و ایمن کارمندان با کیفیت را جذب و حفظ می‌کند که این خود مجموعه‌ای از مزایا را به همراه خواهد داشت.

آشنایی با ایمنی بهداشت و محیط زیست(HSE)

  • افزایش اعتبار سازمان

آشنایی با ایمنی بهداشت و محیط زیست(HSE) در شرکت‌ها و به کارگیری آن باعث افزایش اعتبار یک سازمان و جذب مشتریان بالقوه بیشتر خواهد شد.

  • افزایش انطباق با قوانین

با به کارگیری اصول مربوط به HSE و تلاش برای حفظ سلامت کارمندان، به عنوان سازمانی قانون‌مدار شناخته شده و از جریمه‌های مربوط به تخلفات در امان خواهید بود، حتی ممکن است بتوانید از تسهیلات مربوط به بهداشت حرفه‌ای برای شرکت‌ خود استفاده کنید.
بهداشت حرفه ای با کنترل خطرات ذهنی یا جسمی که می‌تواند منجر به آسیب یا بیماری شود، سروکار دارد. دستیابی به مدیریت بهداشت شغلی و حرفه‌ای آسان نیست. مدیریت موثر سلامت در محل کار قطعا می‌تواند مزایای زیادی را برای شرکت‌ها به همراه داشته باشد. از مزایای این امر می توان به اجتناب از مسئولیت، نگهداری و حفظ استعداد‌ها و داشتن کارمندانی سازنده اشاره کرد که هر روز سر کار حاضر می‌شوند و برای موفقیت جمعی تلاش می‌کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست