اندازه گیری عومل زیان آور محیط کار

عومل زیان آور محیط کار

برای تکمیل اولین قدم در ارزیابی خطرات محل کار ، باید خطرات محل کار خود را شناسایی کنید. هر محیط کاری دارای خطرات است و اگرچه فرد دیگری برای انجام ارزیابی های رسمی خطر معرفی می شود ، اما این وظیفه همه است که به خطرات موجود در محل کار توجه داشته باشند و خطر آسیب را به حداقل برسانند.

همه خطرات واضح نیستند و برای محل کار شما منحصر به فرد خواهند بود. این می تواند شناسایی و محافظت فوری کارکنان خود را در برابر آنها دشوار کند. بنابراین ، ما این راهنما را برای کمک به شما در درک انواع مختلف خطرات و مکان هایی که ممکن است وجود داشته باشد ، ایجاد کرده ایم.

شایع ترین خطرات در محیط کار چیست؟

کلمات “خطر” و “خطر” اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند. با این حال ، اگر شما مسئول مدیریت سلامت و ایمنی در محل کار خود هستید ، مهم است که تفاوت بین آنها را درک کنید. بقیه این مقاله بر خطرات ، از جمله مواردی که ممکن است در محل های مختلف کار یافت شوند ، تمرکز می کند. ما همچنین طیف وسیعی از منابع را در اختیار شما قرار می دهیم تا روند ارزیابی ریسک شما تا حد ممکن روان انجام شود.

شش دسته اصلی خطرات عبارتند از:

بیولوژیکی.

خطرات بیولوژیکی شامل ویروس ها ، باکتری ها ، حشرات ، حیوانات و غیره است که می تواند تأثیرات نامطلوبی بر سلامتی بگذارد. به عنوان مثال ، کپک ، خون و سایر مایعات بدن ، گیاهان مضر ، فاضلاب ، گرد و غبار و حشرات موذی.

شیمیایی

خطرات شیمیایی مواد خطرناکی هستند که می توانند باعث آسیب شوند. این خطرات می تواند هم بر سلامتی و هم از نظر جسمی تأثیراتی مانند تحریک پوست ، تحریک سیستم تنفسی ، کوری ، خوردگی و انفجار داشته باشد.

 

اندازه گیری عومل زیان آور محیط کار

فیزیکی

خطرات فیزیکی عوامل محیطی هستند که می توانند بدون لمس کردن کارکنان از جمله ارتفاع ، سر و صدا ، تابش و فشار به کارکنان آسیب برساند.

ایمنی

اینها خطراتی هستند که شرایط کاری ناامنی را ایجاد می کنند. به عنوان مثال ، سیم های در معرض دید یا فرش آسیب دیده ممکن است منجر به خطر افتادن شود. این موارد گاهی در دسته خطرات فیزیکی قرار می گیرند.

ارگونومیک

خطرات ارگونومیک ناشی از عوامل فیزیکی هستند که می توانند منجر به آسیب های اسکلتی عضلانی شوند. به عنوان مثال ، یک ایستگاه کار ضعیف در یک دفتر ، وضعیت بد و عملکرد دستی.
روانی اجتماعی.

خطرات روانی

اجتماعی شامل خطراتی است که می تواند بر سلامت روانی یا رفاه کارکنان تأثیر منفی بگذارد. به عنوان مثال ، آزار جنسی ، قربانی شدن ، استرس و خشونت در محل کار.
قبل از انجام هرگونه ارزیابی ریسک در محل کار ، باید به طور مناسب آموزش ببینید. برای کسب اطلاعات بیشتر ، به آموزش ارزیابی ریسک ما مراجعه کنید.

نمونه هایی از خطرات محیط کار

خطرات بیولوژیکی شامل ویروس ها ، باکتری ها ، حشرات ، حیوانات و غیره است که می تواند تأثیرات نامطلوبی بر سلامتی بگذارد. این تأثیرات بر سلامتی می تواند از سوزش پوست و سیستم تنفسی گرفته تا انتقال عفونت ها متغیر باشد.

برخی از خطرات بیولوژیکی عبارتند از:

بیماریهای منتقله از طریق خون ، از جمله HIV ، هپاتیت B و C و مالاریا

بیماریهای منتقله از خون ویروس ها یا باکتری هایی هستند که می توانند از طریق تماس با خون آلوده یا مایعات بدن منتقل شوند. کسانی که بیشتر در معرض بیماری های منتقله از خون هستند ، کسانی هستند که در بخش مراقبت های بهداشتی کار می کنند ، به عنوان مثال ، پزشکان ، پرستاران و دندانپزشکان. با این حال ، بسیاری از مشاغل دیگر مانند تمیز کننده ها ، جمع آوری زباله و زباله ، نظافتچی خیابان ، نگهبانان پارک و هنرمندان خالکوبی می توانند در معرض خطر باشند. به بیان ساده ، هرکسی که ممکن است در محل کار با تیز برخورد کند در معرض خطر است. حوادثی که خطر انتقال بیماری های منتقله از خون را به همراه دارند ، می توانند تأثیرات جدی بر سلامت و روان داشته باشند. الگوی ارزیابی خطر  به شما کمک کند تا گام هایی را برای کاهش خطر آسیب در محل کار خود بردارید.

باکتری ها ، کپک ها و قارچ ها

محیط های کاری نامناسب می توانند محل کار شما را به محیطی ایده آل برای رشد باکتری ها ، کپک ها و قارچ ها مانند باکتری لژیونلا تبدیل کنند. قرار گرفتن در معرض باکتری ها ، کپک ها و قارچ ها می تواند منجر به تأثیرات جدی بر سلامتی ، مانند بیماری لژیونر و اختلالات تنفسی شود و می تواند آلرژی را تشدید کند. محیط های کاری که بیشتر در معرض خطر هستند شامل استخرهای آبگرم ، صنایع نساجی و چاپ و تولید کاغذ است ، اما هر محیط کاری مرطوب می تواند در معرض خطر باشد.

آرد ، پودر شیر یا گرد و غبار دانه

قرار گرفتن در معرض گرد و غبار آلی می تواند منجر به آسیب های جدی بر سلامتی ، از جمله تحریک تنفسی و آسم شغلی شود. افراد در معرض خطر شامل افرادی هستند که در تولید و تهیه غذا مانند نانوایی کار می کنند.

سایر گرد و غبارهای آلی

خراب شدن مصالح ساختمانی و همچنین فعالیت های ساختمانی ، ساختمانی و کشاورزی می تواند کارگران را در معرض طیف وسیعی از گرد و غبارهای آلی ، قالب ها و باکتری ها – از جمله خاک رس و خاک کاه قرار دهد. قرار گرفتن در معرض این موارد می تواند منجر به تشدید آلرژی ، تحریک تنفسی و پوست شود ، از جمله دیگر آثار سلامتی.

قرار گرفتن در معرض حیوانات و پوشش گیاهی

به عنوان مثال ، کسانی که در کشاورزی یا باغداری کار می کنند ، افرادی که در باغ وحش ها یا به عنوان مراقبت کننده سگ کار می کنند ، در معرض خطر برخورد باکتری ها ، قارچ ها ، ویروس ها و کنه ها از حیوانات و پوشش گیاهی هستند که در اطراف آنها کار می کنند. اگر به درستی کنترل نشود ، این قرار گرفتن در معرض طیف وسیعی از تأثیرات سلامتی ، از جمله بیماری های آلرژیک مانند ریه کشاورز است.

خطرات شیمیایی مواد خطرناکی هستند که می توانند باعث آسیب شوند. آنها می توانند بسیار خطرناک باشند ، اما ممکن است همیشه در محل کار فوراً قابل تشخیص نباشند. به عنوان مثال ، هنگام در نظر گرفتن افرادی که ممکن است در معرض خطر باشند ، ممکن است بلافاصله به آرایشگاه ، گل فروشی ، نظافتچی ، پیشخدمت ، متصدی بار یا تکنسین ناخن فکر نکنید.

نمونه هایی از موادی که خطر شیمیایی دارند عبارتند از:

مواد شیمیایی پاک کننده

مواد شیمیایی تمیز کننده تقریباً در هر محل کار برای حفظ استانداردهای بهداشتی مناسب استفاده می شود. استفاده نادرست از مواد شیمیایی تمیز کننده می تواند آثار جدی از جمله واکنش های آلرژیک ، آسم و سوزش تنفسی ، درماتیت و سوختگی پوست یا چشم را در پی داشته باشد.

رنگ مو ، شامپو ، نرم کننده و محصولات حنا

همه اینها موادی هستند که بدون خطر در خانه از آنها بدون خطر استفاده می کنیم. با این حال ، رنگ مو ، شامپوها ، نرم کننده ها و محصولات حنا ، از جمله موادی که به طور مرتب در موها و سالن های زیبایی یافت می شود ، اگر اقدامات احتیاطی مناسب را انجام ندهید ، می تواند تأثیرات جدی بر سلامتی داشته باشد. آرایشگری که موها را سفید می کند و از دستکش برای محافظت در برابر سفید کننده استفاده می کند

چسب ناخن ، پاک کننده لاک ناخن ، پرایمر و ناخن مصنوعی و غیره

استفاده و ذخیره نادرست این مواد می تواند طیف وسیعی از خطرات جدی برای سلامتی و ایمنی را در پی داشته باشد. به عنوان مثال ، سوزش پوست و تنفس ، سردرد ، سرگیجه ، بیماری ، آسم شغلی ، سرطان و خطرات ناشی از آتش سوزی.

دود جوشکاری

فعالیتهای جوشکاری خطرات زیادی را شامل می شود ، از جمله قرار گرفتن در معرض گازهای نامرئی گازی. این گازها شامل ازن ، اکسیدهای نیتروژن ، اکسیدهای کروم و نیکل و مونوکسید کربن می باشد. قرار گرفتن در معرض این گازها می تواند تأثیرات جدی بر سلامتی از جمله ذات الریه ، آسم شغلی ، سرطان ، تب بخار فلزات و تحریک تنفسی ایجاد کند. اگر به درستی کنترل نشود ، دودها می توانند بر جوشکار و هر کسی که در مجاورت کار می کند تأثیر بگذارد.

خطرات فیزیکی عوامل محیطی هستند که می توانند بدون لمس لزوماً به کارکنان آسیب برسانند.

نمونه هایی از خطرات فیزیکی عبارتند از:

برق

قرار گرفتن در معرض قطعات الکتریکی زنده می تواند منجر به جراحات و تلفات جدی از جمله شوک الکتریکی ، سوختگی ، انفجار و سقوط از ارتفاع شود. این خطر در شرایط مرطوب افزایش می یابد ، جایی که تجهیزات و محیط کارگران نیز می توانند زنده باشند.

آتش سوزی ها

هر محل کار در معرض آتش سوزی است. با این حال ، برخی از محل های کار در معرض خطر بیشتری هستند – یا به دلیل فعالیت های کاری یا انواع آن یا کارمندان/ساکنان. به عنوان مثال ، خانه های مراقبت ، مدارس ، هتل ها ، سازمان هایی که کار گرم انجام می دهند ، تولید کنندگان غذا و رستوران ها. آتش سوزی می تواند برای سازمان و افراد آسیب پذیر ویرانگر باشد ، می تواند صدمات جدی مانند سوختگی ، خفگی و مرگ و میر ایجاد کند. ارزیابی ریسک احتیاط اساسی در روشهای ایمنی آتش است. الگوی رایگان ما به شما کمک می کند تا الگویی را برای محل کار خود تکمیل کنید.

فضاهای محدود

کار در فضاهای محدود خطرات جدی را برای کارکنان به همراه دارد. آنها می توانند به دلیل کاهش سطح اکسیژن و تجمع احتمالی گازها خطرناک باشند ، که می تواند منجر به آتش سوزی ، انفجار ، خفگی و از دست دادن هوشیاری شود. خطرات بیشتر شامل فروپاشی و جاری شدن سیل است. نمونه هایی از افراد در معرض خطر عبارتند از هر کسی که در معادن ، سردخانه ها ، تونل ها ، چاه ها ، کشتی ها ، مجاری هوا و منهول ها کار می کند.

دمای شدید

قرار گرفتن در معرض یخ زدگی یا سرمای شدید می تواند منجر به تاثیرات جدی بر سلامتی شود ، از جمله هیپوترمی ، کاهش هوشیاری ذهنی ، چیلبلین ها ، ترانشه پا و کاهش مهارت. کسانی که در معرض خطر هستند شامل افرادی می شوند که در ماه های سردتر در خارج از خانه یا در انبارهای یخچال کار می کنند ، از جمله کارگران ساختمانی ، کارکنان واکنش اضطراری ، ماهیگیران و تولید کنندگان مواد غذایی. برعکس ، قرار گرفتن در معرض گرمای شدید می تواند منجر به تأثیرات سلامتی مانند کم آبی ، خستگی ناشی از گرما و سرگیجه شود. کارگران در معرض خطر شامل کارکنان رستوران ها ، لباسشویی ها ، کارخانه های ذوب ، جوشکاران و نانوایان هستند.

اینها خطراتی هستند که شرایط کاری ناامنی را ایجاد می کنند. به عنوان مثال ،

خطرات ایمنی شامل موارد زیر است:

 

طنابهای برق ، فرشها و فرشهای شل یا فرسوده ، نشت ، یخ و غیره

همه اینها می تواند باعث لغزش ، لغزش یا سقوط در محل کار شود و منجر به تاثیرات جسمی و روحی بر یک کارمند آسیب دیده شود.

ماشین آلات بدون حفاظ

قطعات متحرک بدون نیاز به حمل و نقل خطر ایمنی را به همراه دارند ، زیرا اگر کارکنان به طور تصادفی با آنها تماس بگیرند ، می توانند دچار صدمات جدی و مرگ شوند. به عنوان مثال ، لباس ، بند بند ، مو یا قسمت های بدن ممکن است درگیر ماشین آلات محافظت نشده شده و منجر به کبودی ، شکستگی استخوان ها ، از دست دادن اندام ها ، صدمات سر و مرگ شود.

سیمها ، سیمها یا کابلهای خراب و معیوب.

اینها می توانند خطر برق گرفتگی ، سوختگی و آتش سوزی را به همراه داشته باشند. قرار گرفتن در معرض برق زنده همچنین می تواند منجر به سقوط از ارتفاع شود.

خطرات ارگونومیک ناشی از عوامل فیزیکی هستند که می توانند منجر به آسیب های اسکلتی عضلانی شوند. آنها را می توان در هر محل کار یافت و در صورت عدم مدیریت صحیح ، می تواند تأثیرات بلند مدت و کوتاه مدت بر سلامت و رفاه کارکنان شما داشته باشد. آسیب های اسکلتی عضلانی آسیب هایی هستند که بر سیستم اسکلتی عضلانی تأثیر می گذارند ، از جمله آسیب به ماهیچه ها ، تاندون ها ، استخوان ها ، مفاصل ، رباط ها ، اعصاب و عروق خونی.

انواع خطرات ارگونومیک عبارتند از:

 

کار دستی

هر بار که با استفاده از دست یا نیروی بدنی یک بار را بلند می کنید ، زمین می دهید ، فشار می دهید ، می کشید ، حمل می کنید یا جابجا می کنید ، دست زدن رخ می دهد. تکنیک های ضعیف دست زدن به دست می تواند عواقب جدی داشته باشد مگر اینکه کارکنان در وظایف خود به طور مناسب آموزش ببینند. این موارد شامل آسیب طولانی مدت به سیستم اسکلتی عضلانی و سلامت روان فرد می شود.

استفاده از تجهیزات صفحه نمایش

اکثر مشاغل در این عصر تکنولوژیکی فعلی مستلزم استفاده از نوعی تجهیزات صفحه نمایش هستند. استفاده طولانی مدت از ایستگاه های کاری با طراحی ضعیف می تواند منجر به طیف وسیعی از آثار سوء سلامتی از جمله آسیب های اسکلتی عضلانی ، آسیب مکرر فشار ، خستگی و خستگی چشم شود.

ارتعاش

استفاده طولانی مدت از ابزارهای ارتعاشی می تواند تأثیرات جدی بر سلامتی از جمله ارتعاش انگشت سفید ، آسیب عصبی حسی ، سندرم تونل کارپل و آسیب های عضلانی و مفصلی داشته باشد.

خطرات ارگونومیک اگر به درستی مدیریت نشوند ، می توانند تاثیرات بسیار ناتوان کننده ای داشته باشند. بنابراین ، مهم است که نحوه شناسایی خطرات ارگونومیک در محل کار را درک کرده و اقدامات لازم را انجام دهید تا اطمینان حاصل کنید که کارکنان شما می توانند فعالیت های محل کار خود را با خیال راحت انجام دهند.

خطرات روانی اجتماعی شامل خطراتی است که می تواند بر سلامت روحی و روانی کارکنان تأثیر منفی بگذارد و با سایر دسته های خطرات ارتباط تنگاتنگی دارد. مثلا:

تاثیرات محیطی

تأثیرات محیطی در نتیجه خطرات بیولوژیکی ، شیمیایی ، فیزیکی ، ایمنی و ارگونومی می تواند تأثیرات قابل توجهی بر رفاه افراد داشته باشد. به عنوان مثال ، قرار گرفتن در معرض یک ویروس منتقله از طریق خون در نتیجه آسیب شدید می تواند ماه ها استرس و اضطراب را برای فرد درگیر و خانواده او ایجاد کند. بنابراین ، تقریباً همه خطرات ذکر شده در این مقاله می تواند منجر به تأثیرات روانی اجتماعی شود.

اذیت آزار

نتیجه این است که شخصی به گونه ای رفتار می کند که باعث می شود احساس نگرانی ، تحقیر ، توهین یا ناراحتی داشته باشید و می تواند تأثیرات جدی بر سلامتی و رفاه فرد بگذارد. به عنوان مثال ، قلدری در محل کار به طور شگفت انگیزی شایع است و می تواند یک خطر جدی روانی اجتماعی ایجاد کند. رفتار قلدری می تواند منجر به این شود که فرد قلدری علائم روانشناختی متعددی را تجربه کند ، از جمله استرس ، اضطراب و کم خوابی ، از دست دادن اشتها و احساس آسیب پذیری.

تجاوز و سوء استفاده در محل کار

تجاوز و بدرفتاری در محل کار چه از طرف همکار ، چه از سوی مشتری یا از شخص دیگری باشد ، می تواند تأثیرات جدی بر سلامت روانی و جسمی فرد بگذارد و منجر به علائمی مانند استرس ، اضطراب و کم خوابی شود. مدیران می توانند اقداماتی را برای کاهش آزار جنسی در محل کار انجام دهند و در صورت مشاهده یا تجربه آن ، کارکنان را تشویق به صحبت کنند.

چگونه می توان خطرات را در محل کار خود مدیریت کرد؟

اگر از مسئولیت خود برای محافظت از کارکنان خود غفلت کنید ، ممکن است با مجازات های مالی و/یا حبس روبرو شوید. بنابراین ، بسیار مهم است که تمام خطرات محل کار خود را به درستی مدیریت کنید. ما میتوانیم به شما در شناسایی و در نظر گرفتن خطرات مبهم کمک کنیم و فقط کافیست با ما تماس بگیرید تا اطلاعات کافی را در اختیار شما قرار دهیم. ، اما مهم این است که اقدامات بیشتری را برای محافظت از کارکنان خود انجام دهید.

به عنوان مثال ، شما باید: ارزیابی ریسک مناسب برای ماهیت کار و خطرات را انجام دهید.
اقدامات کنترلی مناسب را معرفی کنید. پس از اتمام ارزیابی ریسک ، باید کنترل هایی را برای کاهش یا حذف خطرات شناسایی شده اعمال کنید.

اندازه گیری عوامل زیان آور محیط کار

دقیق ترین و با کیفیت ترین ارزیابی عوامل زیان آور توسط مجرب ترین کارشناسان

فروشگاه تجهیز محیط به واسطه تجربه و همکاری چند ساله با معتبر ترین شرکت های ارائه دهنده خدمات HSE , و آشنایی با کیفیت و نوع فعالیت این شرکت ها ،  توانایی انتخاب بهترین پیشنهاد برای  درخواست و خدمات شما را داراست.

 

درخواست خود را برای ما ارسال کنید تا ما با شما تماس گرفته و با کیفیت ترین و معتبر ترین شرکت خدماتی را متناسب با نیاز شما همراه با تخفیف ویژه فروشگاه تجهیز محیط ، معرفی کنیم

اهمیت اندازه گیری عوامل زیان آور محیط کار

تعیین میزان مواجهه کارکنان با هر یک از عوامل زیان آور محیط کار می تواند در کنترل و پیشگیری
مواجهه با این عوامل در محیط کار نقش اساسی را ایفا کند. این دستورالعمل به منظور ایجاد یکپارچگی در ارائه خدمات اندازه گیری به صاحبان صنایع و معادن و مانع از دست رفتن اطالعات اندازه گیری ها می شود، همچنین ثبت دقیق پارامترها و متغیر های اساسی در ارزیابی میزان مواجهه می تواند در تعیین معاینات قبل از استخدام و دوره ای نیز مثمر ثمر باشد. امید است اندازه گیری اندازه گیری های دقیق و شایسته عوامل زیان آور محیط کار تصمیم گیری های صحیح در کاهش میزان مواجهه، حفظ و ارتقاء سالمت جسمی، روانی و   اجتماعی کارکنان شاغلدر کلیه واحدهای صنعتی معدنی وابسته به وزارت را به همراه داشته باشد.

فروشگاه تجهیز محیط آماده همکاری جهت معرفی برترین مجموعه های ارایه دهنده خدمات ایمنی ، بهداشت و محیط زیست است.

برای ثبت درخواست اندازه گیری عوامل زیان آور محیط کار یا ارزیابی ریسک های زیان آور محیط کار ، درخواست خود را از طریق فرم زیر وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس گرفته و اطلاعات و اقدامات لازم را در اختیار شما قرار دهند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    فهرست