1

اثرات آلودگی آب بر زندگی دریایی

آلودگی آب اشاره به آلودگی اقیانوس‌ ها، رودخانه‌ ها، دریاچه‌ ها و همه آب ‌های کوچک یا بزرگ دیگر توسط ذرات، مواد شیمیایی و مواد حاصل از زباله ‌های کشاورزی، صنعتی یا خانگی دارد. همچنین این آلودگی می تواند در نتیجه گسترش موجوداتی باشد که سلامت زندگی آبزیان را به خطر می اندازند. یکی از معضلات اساسی در جهان امروز، موضوع آلودگی محیط زیست است. در گوشه و کنار جهان، از سوزاندن گازهایی که هوا را به ‌طور جدی مسموم می ‌کنند گرفته تا دفع مواد شیمیایی سمی در اقیانوس ‌ها، همگی باعث آلودگی های فراوانی می شود. در صورت عدم اتخاذ تدابیر پیشگیرانه، انسان ‌ها و حیوانات هر دو در معرض عواقب تهدید آمیز این رفتارها قرار می گیرند. در این مقاله، ما به اثرات آلودگی آب بر زندگی دریایی خواهیم پرداخت و به شما می گوییم که اگر اوضاع به همین شکل باقی بماند، همه چیز را از دست خواهیم داد.

منابع آلودگی آب

اکثر موادی که منابع آب طبیعی جهان را آلوده می کنند ساخته دست بشر هستند و معمولاً شامل کودها و مواد شیمیایی صنایع می باشند که در دریاهای آزاد دفع می شوند. آلودگی اقیانوس ‌ها و دیگر آب‌ ها در صورت بی‌ توجهی می ‌تواند منجر به بروز مشکلات سلامتی هم برای انسان و هم برای حیوانات شود و فراموش نکنیم که در پی آن، محیط زیست و اقتصاد نیز آسیب خواهند دید.

تاثیرات آلودگی آب بر سلامت موجودات زنده

اکنون که می ‌دانیم آلودگی آب چیست، می‌ توانیم نگاهی به برخی از آسیب ‌هایی بیندازیم که می‌ تواند از آلودگی مداوم اقیانوس ‌ها و دریاها توسط فعالیت‌ های خانگی و صنعتی ایجاد شود.

·   اثرات آلودگی آب بر سلامت انسان

آلودگی دریایی می تواند از طرق مختلفی به انسان و حیوانات آسیب برساند و از جمله این موارد است

فلزات سنگین حاصل از فعالیت ‌های صنعتی می‌ توانند به رودخانه ‌ها و دریاچه ‌های مجاور منتقل شوند که به ماهی ‌های ساکن آنجا و در نهایت به انسان ‌هایی که ماهی را برای غذا مصرف می‌ کنند آسیب می‌ رساند. مسمومیت با فلزات سنگین ناشی از آلودگی آب می تواند منجر به ناتوانی های مادرزادی شود که منجر به کندی رشد و همچنین سرطان می شود. جهان برای حمایت از رشد سالم ماهی ها و دیگر موجودات دریایی خوراکی، به پاکیزه بودن اقیانوس ها و دریاها نیاز دارد. به یاد داشته باشید، ما نیاز داریم که آب محیط زندگیمان به اندازه کافی برای پرورش ماهی ایمن باشد، زیرا آنها منبعی غنی از پروتئین و سایر مواد مغذی هستند که ما به شدت برای بقا به آن نیاز داریم.

تاثیر آلودگی آب بر سلامت انسان

تاثیر آلودگی آب بر سلامت انسان

·   انقراض آبزیان

رسوب زباله های صنعتی حاصل از صنایع بزرگ تولیدی و فرآوری نیز می تواند منجر آلودگی آب و مرگ ساکنان یک محیط آبی شود. آلودگی محیط آبی می تواند عبور نور را با مشکل مواجه کند. در این حالت، فتوسنتز انجام نمی شود، در نتیجه رشد میکروارگانیسم ها و گیاهانی که به رشد ماهی های آب شیرین کمک می کنند، مختل می شود. از طرفی هنگامی که آلاینده ‌ها به عنوان مواد شیمیایی سمی یا زباله ‌های بیولوژیکی در آب انباشته می‌ شوند، بر میزان اکسیژن آب تأثیر می ‌گذارند که نفس کشیدن را برای ساکنان دشوار می‌ کند. آلودگی آب همچنین می‌ تواند منجر به سرکوب سیستم ایمنی و مشکلات تولید مثلی شود که آبزیان را منقرض می کند. لازم به ذکر است که نشت نفت از کشتی ها نیز یکی از عوامل اولیه آلودگی اقیانوس ها و دریاها است. نشت‌ نفت می ‌تواند سال ‌ها باقی بماند، و از آنجایی که پاک کردن آن تقریبا غیرممکن است، می‌ تواند آسیب ‌های ماندگاری را به جانوران آبزی در زیستگاه ‌شان وارد کند.

انقراض آبزیان در اثر آلودگی آب

انقراض آبزیان در اثر آلودگی آب

تاثیرات آلودگی آبی بر محیط

علاوه بر به خطر انداختن جان آبزیان، آلودگی آب می تواند برای محیط زیست نیز مضر باشد. برخی از تاثیراتی که آلودگی بر محیط زیست دریایی می گذارد عبارتند از:

_ تجمع گوگرد در آب ناشی از باران اسیدی می تواند PH آب را تغییر دهد و آن را اسیدی و در نتیجه برای زیست آبزیان نامناسب کند.

_ تجمع ذرات آلی در یک محیط آبی می تواند بر روی دسترسی به اکسیژن تأثیر بگذارد و تنفس را برای موجودات دشوار کند و حتی گاز ناشی از تجزیه مواد آلی منجر به خفگی و مرگ ساکنان شود.

_ فعالیت‌ های معدنی در اقیانوس ‌ها، مانند حفاری روی، مس، طلا، نقره و سایر مواد معدنی می‌ تواند سبب تجمع این مواد معدنی در مقادیر زیادی شود که می‌ تواند منجر به آلودگی آب شود.

_ زباله ها به شکل گردو غبار و اجسام نیز به آلودگی زیست محیطی زیستگاه های دریایی کمک می کنند. این آلودگی زمانی اتفاق می افتد که ذرات توسط باد شدید از خشکی به دریا منتقل می شوند. این ذرات تجزیه نمی شوند و در نتیجه برای مدت طولانی در آب باقی می مانند و مشکلات متعددی را برای آبزیان ایجاد می کنند. ماهی ها این ذرات را با غذا اشتباه می گیرند و آنها را می بلعند، که می تواند منجر به مشکلات سلامتی نیز شود.

_ تغییرات دمایی آب ناشی از تجمع دی اکسید کربن، منجر به تجمع سموم می شود که بر زندگی آبزیان تأثیر می گذارد.

اثرات منفی آلودگی آب بر محیط زیست

اثرات منفی آلودگی آب بر محیط زیست

اثر اقتصادی آلودگی دریاها و اقیانوس ها

در ادامه، اگر هیچ اقدامی برای مهار این آلودگی ها نشود، می‌ توانند تأثیر مخربی بر اقتصاد داشته باشند. برخی از اثرات اقتصادی آلودگی آب بر زندگی دریایی عبارتند از

_ پاکسازی آب، به ویژه در آبراه های بین المللی، که در آن خط مشی های مراقبت های زیست محیطی کمی وجود دارد یا اصلاً وجود ندارد، هزینه بر است. هرچند که فرآیندهای تصفیه آب مانند افزودنی های شیمیایی، شن و ماسه یا روش های بیولوژیکی ممکن است موثر باشند، اما استفاده از این روش ها در تصفیه آب اقیانوس ها هزینه گزافی دارد، به همین دلیل است که پیشگیری همیشه بهتر از درمان است.

_ اگر در قرن آینده کاری برای کنترل آلودگی آب نشود، کاهش تعداد ماهی ها و سایر آبزیان خوراکی نیز یک مشکل اقتصادی مهم خواهد شد. همانطور که قبلاً اشاره کردیم، این آبزیان منبع غنی پروتئین هستند و می ‌توان تصور کرد که اگر زیستگاه حیوانات دریایی به خطر بیفتد، اثر آن چقدر برای همه وحشتناک خواهد بود.

تنش های اقتصادی در اثر آلودگی دریاها  اقیانوس ها

تنش های اقتصادی در اثر آلودگی دریاها  اقیانوس ها

در حالی که ممکن است به نظر برسد که برای جلوگیری از آلودگی اقیانوس ‌ها و دریاها هیچ کاری از دستمان بر نمی آید، اما ما می ‌توانیم کنترل آلودگی آب را با توقف رسوب مواد شیمیایی و ذرات خارجی در دریاهای آزاد شروع کنیم. همچنین می ‌توانیم تلاش کنیم تا رودخانه‌ ها و دریاچه‌ های محلی خود را تا حد امکان عاری از زباله نگه داریم که تحقق آن نیازمند تلاش جمعی است و نباید تنها به دولت و نهادهای مربوطه واگذار شود تا این تهدید را مهار کنند.

 

محصولات مرتبط:

دستگاه تصفیه کننده آب دالتون مدل HBA MK I

فیلتر دستگاه تصفیه کننده آب دالتون مدل IMPERIAL

مقالات مرتبط :

آلودگی آب  و عوامل آن

نحوه تمیز کردن فیلتر آب و استفاده مجدد از آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست